Hellboy heeft net zoals films als Spawn en Blade het superheldengenre initieel op de kaart gezet, nog voor er zelfs maar sprake was van het Marvel Cinematic Universe, en vreemd genoeg is het met betrekking tot de (anti-)held van Mike Mignola maar bij 2 films gebleven. Meer dan 10 jaar later is er dan nu eindelijk toch een derde live-action film.

Regisseur Guillermo del Toro wou nochtans wel graag een derde deel maken en heeft bijgevolg een aantal pogingen ondernomen, maar die zijn allemaal vroegtijdig gestrand. Deze Hellboy is dus geen vervolg op de twee del Toro films maar een reboot zoals dat tegenwoordig heet. Hierin krijgt Hellboy een missie toegewezen in Londen waar de oude geest van een kwade heks uit de dood is herrezen en waarbij hij geconfronteerd wordt met Arthur, Merlijn en andere mythologische wezens.

Met een beetje goede wil kun je dit nog als een prequel zien aangezien Hellboy zelf hier nog veel jonger en onstuimiger is dan de andere versie, maar het mag duidelijk zijn dat del Toro’s vervanger Neil Marshall hier echt zijn eigen ding van wilt maken. Dat doet hij door onder andere volledig voor een R-Rating te gaan (wat bij dit soort films absoluut een meerwaarde is) maar ook door er tegelijkertijd een onsamenhangend geheel van te maken.

Zo kiest hij ervoor om een aantal los van elkaar staande comics samen te voegen tot één geheel en dat blend gewoon niet allemaal even goed samen. Tel daar dan ook nog eens bij dat het lijkt alsof het budget naar het einde toe op was waardoor je met een veel te korte climax zit en dan kunnen een aantal teasers tijdens de credits naar een eventueel vervolg weinig hulp bieden. Verder is dit een film die vooral is gaan kijken naar het succes van onder andere een Deadpool (2016).

Zo kraamt Hellboy om de 2 zinnen wel een of andere one-liner uit en het voordeel van dat hoge tempo is dat er eens eentje mag naast zitten, want de delivery van David Harbour is op zich nog niet zo slecht. Milla Jovovich heeft overduidelijk plezier als de grote slechterik van dienst, maar blijft wel over de gehele lijn een tikkeltje onderbelicht. Ian McShane is daarentegen een goede toevoeging als Professor Broom en ook de kleine bijrol van Thomas Haden Church als Lobster Johnson is de moeite.

Onsamenhangend en vooral de bij vlagen lelijke CGI (die openingsscène is verschrikkelijk) zorgen ervoor dat dit geen al te interessante film is. Financieel ook vrij hard geflopt dus waarschijnlijk zal dit de laatste live-action Hellboy worden. Ach, we hebben nog altijd de 2 animatiefilms met de originele cast uit Hellboy (2004) & Hellboy II: The Golden Army (2008)..